Lars Pirak (Den vita renen)

En Litografi föreställande den vita renen, Lars Piraks (1932-2008) favorit objekt.

Litografien har aldrig varit inramad, förvarad säkert i konstnärsmapp, således i perfekt skick!

      Den vita renen

"Lars återkommer gärna till renen, helst den vita renen, i sin bildkonst.

-Jag levde mycket nära renarna under uppväxttiden,berättar han.Tama härkar stod tjudrade på gårdsplanerna överallt i fjälltrakterna,ungefär som det nu står snöskotrar,bilar och motorcyklar.

-Jag kom dem mycket nära,jag tyckte att jag kunde tala med dem och att de förstod mig.

-Jag lärde mig respektera renarn och jag beundrade dem för derad eleganta sätt att röra sig,deras smidighet,kraftfullhet och stolta hållning.

-Och högst av alla renar stod den vita renen. Hon håller ofta sig för sig själv,tycker sig sannolikt vara förmer än sina mörkare släktingar och hon fick tidigare ett skimmer av sagodjur över sig.

-Det skulle aldrig falla en same in att slakta en vit ren! Däremot kunde den vita renen offras som en hyllning till de gamla seiterna.

-Men den vita renen förde alltid tur med sig!"  Citat från intervju med Lars Pirak av Palle Abbing för Marknadsbyrån Tendens i Norr AB. 

Offsetlitografien är gjord 1990, i samråd med Lars Pirak och dennes barn som ställt konstverket till förfogande för avbildning åt Marknadsbyrån Tendens i Norr AB. 

Mått: H: 30cm L 40 cm







denna fina litografi finns ute på auktion. KLICKA HÄR


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0